Ronald aan het woord
Ronald is een schadebehandelaar met veel ervaring in de assurantiewereld. Na een carrière bij verschillende assurantiekantoren in Twente, werkt Ronald sinds 2012 met veel plezier bij Assurantie- en adviesbureau Lucas B.V. Wij spraken Ronald over zijn werk en de bijbehorende uitdagingen.
Een werkdag van Ronald
Als schadebehandelaar is Ronald dagelijks in de weer met schadeclaims. Hij spit de polisvoorwaarden van verzekeraars door en kijkt of de schadeclaim van de klant gedekt is. Is de klant voldoende verzekerd? Dan regelt Ronald de afhandeling en zorgt hij dat de klant goed geholpen wordt. “Eén van de belangrijkste onderdelen in mijn werk is communicatie. Goed luisteren naar onze klanten en dit duidelijk overbrengen naar verzekeraars is belangrijk. Een schade is vervelend en onze verzekerden willen zo snel mogelijk duidelijkheid over de mogelijke schadevergoeding. Het is dan ook mijn verantwoordelijkheid om te onderzoeken welke dekking de klant heeft. Ik probeer daarnaast de complexe polisvoorwaarden in begrijpelijke taal uit te leggen aan onze klanten”.
Hoe zorgt u voor de juiste dekking?
Een schade zit in een klein hoekje en tegenwoordig is bijna alles te verzekeren, maar u wilt natuurlijk niet te veel betalen aan premie. Dus hoe zorgt u voor een goede dekking? Ronald legt uit: “Het is de rol van de verzekeringsadviseur om u goed te adviseren. Een goede adviseur vergelijkt verschillende verzekeringen op polisvoorwaarden en selecteert een passende verzekering voor u.
Naast het regelen van een goede verzekering, speelt preventie een steeds belangrijkere rol. Zoals we recent zagen bij het verplichten van brandmelders in woningen. Het is een cliché, maar voorkomen is beter dan genezen.”
“Het is de rol van de verzekeringsadviseur om u goed te adviseren”
Wat te doen bij schade?
Heeft u schade? Dan raadt Ronald aan om de schade zo volledig mogelijk vast te leggen. Als voorbeeld noemt hij verkeersschades: “Leg altijd een schadeformulier in uw voertuig; met een schadeformulier kunt u samen met de andere partij gegevens uitwisselen en vastleggen. Dit voorkomt vragen en onduidelijkheid achteraf. U vult dit schadeformulier natuurlijk pas in als u zichzelf en anderen in veiligheid hebt gebracht en als er verder geen letsel is. Ook voor andere schades is het verstandig om de schade zo compleet mogelijk te omschrijven. Voor het registreren van schade geldt: ‘completer is altijd beter’.”
“Voor het registreren van schade geldt: ‘completer is altijd beter’.”
Naast het zo uitgebreid mogelijk omschrijven van de schade, raadt Ronald ook aan om foto’s te maken. “Tegenwoordig heeft bijna iedereen een mobiele telefoon op zak; door foto’s te nemen van de schade, wordt het schadebeeld duidelijker en dit bevordert een spoedige schadeafhandeling.”
Een succesvolle schadebehandeling
Uiteindelijk is er maar één doel voor Ronald: het zo goed mogelijk helpen van de klant. “Ik haal veel energie uit de onverwachte gebeurtenissen in mijn werk. Iedere schadesituatie is anders en ik wil onze klanten zo goed mogelijk ondersteunen bij het vergoeden van hun schade. Het persoonlijke klantcontact en de samenwerking met mijn collega’s geven mij veel voldoening”.
“Ik wil de klant zo goed mogelijk ondersteunen bij het vergoeden van hun schade”